Jeżyki

Dzień Taty

Tatusiom kochanym,
my z serca składamy:
Zdrowia, sił i codziennej radości,
żadnych problemów ze stawami kości.
Obyś miał zawsze spokojną głowę,
do nas – dziewczyn i chłopców nerwy stalowe.
Cierpliwość świętą!
Rękę nie ciężką!
Spokojnego ducha,
kiedy trwa zawierucha.
Niech Ci płyną jak najmilej
życia trudne chwile,
w dzień dzisiejszy Tatku miły,
tego my
córeczki  i synkowie Ci życzymy!

https://www.youtube.com/watch?v=kXT48OLPucU

Piosenka dla taty:

https://www.youtube.com/watch?v=AjV0cal75LQ

Pozdrawiamy!!

 

Witajcie Kochani,
tym razem ruszamy w morskie głębiny. Na początku posłuchajcie bajkę o złotej rybce.
https://www.youtube.com/watch?v=Eu5tttAl5bQ&fbclid=IwAR01OJ6qW5CZPQsCiWWcoePXm5v21t3xozsEIr42sovM1w93wG4xUouoXr8

Rozmawiamy z dziećmi o treści bajki:
1. W jakim miejscu żyli bohaterowie bajki? (nad morzem)
2. O kim opowiadała bajka? (o rybaku, jego żonie i rybce)
3. Opowiedzcie mi jakim człowiekiem był rybak? (miał dobre serce, wypuścił rybkę na wolność, nie lubił się kłócić, spełniał zachcianki żony)
4. Dlaczego rybka tak cierpliwie spełniała życzenia rybaka? (była wdzięczna, chciała wynagrodzić rybakowi jego dobry uczynek, polubiła rybaka)
5. Jaki charakter miała żona rybaka? Jak postępowała? (była niedobra, kłótliwa i zachłanna, ciągle żądała dla siebie czegoś nowego, była chciwa i niewdzięczna)
6. Jaka kara spotkała żonę rybaka? (straciła wszystko co dostała od rybki, była chciwa i żądała za dużo, chciała mieć rybkę na własność i rozkazywać jej, nie umiała się cieszyć z tego co otrzymała)

Zabawa ruchowa RAZ RAZ
Rodzic – wieloryb, dzieci są rybkami i kląsają. Wieloryb chodzi między nimi, starając się złapać rybkę, dopóki ona nie ukucnie.

Zadania:
1. Ułóż morskie puzzle:
ryby
2. Dopasuj cienie do obrazków:
ryby2
3. Praca plastyczna:
Do zrobienia rybki potrzebne nam będą: 2 płyty CD, kolorowa kartka, nożyczki, klej lub taśma dwustronna, pisak.
Z szablonu wycinamy elementy rybki, naklejamy je na płytę. Błyszcząca strona płyty powinna być na zewnątrz, a z drugiej strony powinny być naklejone elementy. Następnie z drugiej strony rybki naklejamy drugą płytę. Tak żeby przyklejone elementy z papieru były w środku, pomiędzy płytami a dzięki temu rybka będzie cała błyszcząca.

ryba4

ryby3

Pozdrawiamy i życzymy miłej pracy.

Nasze MAMY

Witamy

1. Dwie mamy D. Gellner – inscenizacja utworu – wykorzystujemy pacynki, lalki , misie  albo angażujemy starsze rodzeństwo

Dwie Mamy
DOROTA GELLNER
Występują:
Narrator
Mama l
Mama 2

Narrator:
Czy słoneczko, czy wiaterek,
chodzą mamy na spacerek.

(z przeciwnych stron sali wchodzą dwie mamy i zderzają się wózkami)

Mama l:
Dzień dobry! Jak tam córeczka?

Mama 2:
Dziękuję. Jest bardzo grzeczna.
A jak tam pani synek?

Mama l:
Niegrzeczny odrobinę.

Mamy: (razem kiwają głowami),
Aha! Aha! Aha!
(odchodzą z wózkami w przeciwne strony)

Narrator:

Wózki mi się podobały.
Lecz te mamy takie małe…?

(mamy wpadają na siebie drugi raz)

Mama 2:
Jak synek?

Mama l:
Jak córeczka?

Mama 2:
Wypiła butlę mleczka.

Mama l:
Co? Jedną? A mój dwie! I jeszcze kaszkę zje!
I kaszkę, i kotlety! Bo straszny ma apetyt!

Mamy: (razem)
Aha! Aha! Aha! (odchodzą)

Narrator:
Oj, to już zupełnie źle.
Czy niemowlak tyle zje?
(mamy wpadają na siebie trzeci raz)

Mama 2:
Co z synkiem? Jakie wieści?

Mama l: (przechwala się coraz bardziej)
Już w wózku się nie mieści!
O mamę ciągle pyta…

Mama 2:
A moja książki czyta!!!

Mama l: (kłótliwie)
Akurat! Tralala! A mój na trąbie gra!
(obrażone odchodzą w przeciwne strony, zapominając o wózkach)

Narrator:
Jak się mamy posprzeczały,
to o wózkach zapomniały.
Ładna sprawa… ładna sprawa…

Mamy:
(podbiegają do wózków)
Bo to przecież jest zabawa!
A w tych wózkach zamiast dzieci
misie z pluszu leżą przecież!
(wyjmują misie z wózków i pokazują publiczności)

2. Omawiamy treść przedstawienia:

O kim była ta historia?

Co mamy robiły, gdy spotkały się na spacerze?

Jak mamy opiekowały sie swoimi dziećmi?

Czego dowiedzieliśmy się na końcu przedstawienia?

3. A teraz czas na wspaniały prezent dla naszych kochanych mam.

Zrobimy naszyjnik z makaronu. Potrzebne nam będą sznurek, makaroniki do nawlekania oraz kolorowe farbki i pedzelek.

Makaroniki malujemy na ulubione kolory mamy, nastepnie musimy odczekać, aż wyschną. Gdy bedą już suche nawlekamy je na sznureczek.

Z pomocą kogoś dorosłego zawiązujemy dwie końcówki sznureczka i piekny naszyjnik gotowy!

unnamed

 

Możemy też dla was listę wyzwań do zrobienia w dniu mamy

mama

 

Spróbujcie też stworzyć piękny portret mamy

 

 

25.05 twarz mamy

 

A na koniec popatrzcie i posłuchajcie

https://www.youtube.com/watch?v=LZ40zA68A6s

 

 

WIOSENNA ŁĄKA

96735680_124404852576585_7516312168090828800_n

Witamy,

w tym tygodniu tematem zajęć będzie wiosenna łąka. Na początku zapoznajmy się  z wierszem Zbigniewa Baryły pt. „Wiosenna łąka”:

Wiosenna łąka w promieniach słońca
cała zielona jest i kwitnąca.
Pszczoły, motyle nad nią fruwają,
a w trawie świerszcze koncerty grają.

Rosną na łące białe stokrotki,
wierzby nad rzeką pokryły kotki.
Żaby rechoczą, śpiewają ptaki,
do gniazd dla piskląt znoszą robaki.

Żółte kaczeńce na łące kwitną,
niebo ma barwę jasnobłękitną.
Wśród kwiatów pszczoły pilnie pracują,
zbierają nektar, miód produkują.

Słoneczko grzeje, stopniały śniegi,
na noskach dzieci są pierwsze piegi.
Cieszą się dzieci i ziemia cała,
że wiosna do nas już zawitała.

Posłuchajmy również piosenek o łące:

https://www.youtube.com/watch?v=cb0dNXPEYoc

https://www.youtube.com/watch?v=whxsfwTfHhk

A teraz do pracy…. Przedstawiamy kilka propozycji zadań do wykonania w domu.

Karty pracy:

ćwiczenia grafomotoryczne:

Biedronka-1 Bocian-1 Pszczoła-1

łączenie obrazków z ich cieniami:

polacz_cienie_kwiatki_1 polacz_cienie_motylki

pozostałe:

97136621_124404915909912_213240285818257408_n 97633624_124404889243248_8603543234532081664_n823042e5312e7f87a9e56706d4c4c87a

Praca plastyczna „Żabka na łące”:

6edbd32bdf94d9e17e42d5183d578c47

Praca polega na wycięciu elementów żabki,  złożeniu ich i pokolorowanie żabki. Następnie należy przykleić żabkę  na wykonany przez Was Drogie Jeżyki krajobraz wiosennej łąki. Możecie dorysować innych mieszkańców łąki.  Czekamy na Wasze twórcze prace.

Życzymy Miłej zabawy.

Pozdrawiamy

 

Dzień bibliotekarza

JakPowstajeKsiazka-1-1

8 maja obchodzimy Dzień bibliotek i Bibliotekarza. Na początku wyjaśnijmy, czym jest biblioteka?

„Biblioteka”

Biblioteka to taka instytucja kultury,

która gromadzi zbiory biblioteczne – różne książki, dziecięce lektury.

Lecz nie tylko są tam książki ze szkolnej półeczki są czasopisma, gazety, dziecięce bajeczki.

Każdy coś dla siebie znajdzie i duży i mały, bo w bibliotece ogromny jest księgozbiór cały.

Bajki i baśnie, komedie i dramaty.

Znajdzie się coś dla dziecka, dla mamy i taty.

W miejscu tym znajdziesz wiele informacji, potrzebnych na przykład do szkolnej prezentacji.

To miejsce, w którym ciszę należy zachować, nie wolno rozmawiać, biegać czy też hałasować.

W bibliotece będziesz miał swą kartę założoną, w którą Pani bibliotekarka będzie wpisywała każdą Twą książkę wypożyczoną.

Musimy pamiętać o ważnej sprawie, kto książki nie odda, ten karę dostanie.

Pamiętaj by w bibliotece, zawsze każdą książkę brać w czyste ręce, a nawet rzec by się chciało więcej, odkładaj książki zawsze na ich wyznaczone miejsce.

W bibliotece nie musisz książki wypożyczać, możesz również w czytelni coś tylko przeczytać. Fragment książki, którym będziesz zainteresowany, gdy poprosisz Panią w bibliotece, zostanie on skopiowany.

Pamiętajcie więc drogie dzieci i droga młodzieży, że biblioteka to miejsce publiczne, w którym stosownie zachować się należy.

Autorka wiersza: Olga Adamowicz

 

Zachęcamy Was do poznania historii o tym,  jak powstaje książka?

e80a9d10e4531baa0df1798752e93833

 

Praca plastyczna

Zadaniem dziecka jest stworzenie własnej zakładki do książki. Podzielcie się z Nami Waszymi pracami.

http://przedszkolankowo.pl/2017/04/03/zakladka-do-ksiazek/

Piosenka o bibliotece:

https://www.youtube.com/watch?v=M29Af2Mhf88

Pozdrawiamy

 

zadanie dla chętnych

Kochani,

oto zadanie dodatkowe dla Jeżyków. Nagrajcie swoje pociechy podczas śpiewania hymnu, bądź podczas recytowania wiersza „Kto ty jesteś? Polak mały!” Zachęcamy do interpretacji innej wybranej przez Was Drodzy Rodzice pieśni lub wiersza. Czekamy na Wasze nagrania.

Przesyłać je możecie na wybrany adres email:

siudzinska_k7@o2.pl
sabina.szypryt@wp.pl
daria.leliwa_pruszak@o2.pl

Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy!

Kto ty jesteś? Polak mały!

Z okazji zbliżających się świąt patriotycznych przygotowałyśmy dla Jeżyków kilka propozycji zabaw. Proponujemy obejrzenie filmików o polskich symbolach narodowych, historii Polski według dzieci oraz wysłuchanie wiersza „Kto ty jesteś? Polak mały!”
https://www.youtube.com/watch?v=SoVENmM_vJU
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
https://www.youtube.com/watch?v=gc-c8tSNAqg
Zachęcamy również do posłuchania piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo
Karty pracy:
karta pracy - symbole

wyklejanka:

karty pracy symbole narodowe

Polska

karta pracy - flaga
74915072_1041980682811714_74815315229278208_o

75266119_1041980616145054_1736287945846947840_o
Czekamy na Wasze prace!
Miłej zabawy!

DRODZY RODZICE

Powoli ruszamy !!
Od 6 maja, rozpoczynamy działalność stacjonarną, jednak wymogi Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia i Ministra Edukacji nakładają na nas różne warunki , które musimy spełnić.
Przede wszystkim- ze względu na sytuację epidemiczną zmuszeni jesteśmy ograniczyć liczebność grup przedszkolnych.
W związku z powyższym prosimy rodziców pracujących (obojga) o zgłaszanie u nauczycielek w swoich grupach chęci skorzystania ze stacjonarnej opieki.
Zgodnie z wytycznymi – W pierwszej kolejności zapewniamy opiekę dzieciom Rodziców, którzy nie mają możliwości pogodzenia pracy z opieką w domu, pracujących w służbie zdrowia, służbach mundurowych i handlu.
Informujemy, że od 6 maja do odwołania nasze przedszkole czynne będzie od 6.30. do 16.30.
W celu optymalizacji organizacji pracy placówki prosimy też Państwa o składanie deklaracji w jakich godzinach dziecko będzie przebywało w przedszkolu.
Zgłoszenia prosimy przekazać do poniedziałku 4 maja do godz.14.00
Dalsze informacje przekażemy w kolejnych dniach.

Przypominamy również o składaniu kart zgłoszeniowych dziecka na przyszły rok szkolny. Wniosek można pobrać na stronie internetowej naszego przedszkola i odesłać na meila, bądź zostawić wniosek w skrzynce pocztowej znajdującej się przy przedszkolu.

Pozdrawiamy serdecznie.

zadania cd.

Czysta woda to skarb – praca z wykorzystaniem obrazków.
(obrazki przedstawiające zastosowanie wody tj. mycie zębów, kąpiel, mycie warzyw mycie jabłka, podlewanie ogródka, zmywanie naczyń itp.) obrazki mogą być pokazywane z wersji papierowej lub telefonu)

Rozmowa z dzieckiem na temat wody. (Do czego potrzebna jest woda? dziecko odpowiada na pytanie wg własnego pomysłu)
Następnie rodzic pokazuje obrazki przedstawiające zastosowanie wody, a dziecko opowiada co widzi.
Zabawa z piłką;
Rodzic toczy piłkę do dziecka zadając pytanie;
Woda potrzebna jest do … (do picia, mycia rąk itd…)
W wodzie mogę … (np pływać)
itp. itd….

Wiosenny deszczyk  – wiersz M. Berowskiej
SPADŁ WIOSENNY DESZCZYK, CIEPŁY DESZCZYK, LAS SIĘ ZAZIELENIŁ.
PIERWSZE KWIATKI SIĘ ZJAWIŁY NA WILGOTNEJ ZIEMI.
PADA, PADA CIEPŁY DESZCZYK, O KAMIENIE DZWONI,
FIOŁEK MRUGNĄŁ MU SPOD LIŚCI , ZAWILEC SIĘ SKŁONIŁ.
DŁUGO PADA DESZCZ WIOSENNY, MOCZY LISTKI MŁODE.
OBUDZIŁY SIĘ ŚLIMAKI, BO TEŻ LUBIĄ WODĘ.
CISZA TAKA, ŻE AŻ SŁYCHAĆ, JAK DZWONI, SZELEŚCI.
CAŁEJ ZIEMI JEST POTRZEBNY TEN WIOSENNY DESZCZYK.
Omówienie treści wiersza;
Rodzic prosi dzieci żeby opowiedziały , co dzieje się w przyrodzie , kiedy pada wiosenny deszczyk (zielenią się drzewa , rozwijają listki, rosną kwiatki, budzą się zwierzątka). Dlaczego w przyrodzie jest potrzebny deszczyk? (woda jest potrzebna do życia roślinom , żeby rosły, i zwierzętom by mogły się napić).
Jakie dźwięki słychać , gdy pada deszczyk?

PRACA PLASTYCZNA  – DESZCZOWA CHMURKA

(w linku poniżej znajdziemy filmik jak wykonać zadanie)

https://pracaplastyczna.pl/index.php/dekoracja-sali/691-deszczowa-chmura

zadania

Jedna srebrna kropla – opowiadanie H. Bechlerowej

Płynął sobie strumyk, nad strumykiem schylała się wierzba, rosły kwiaty. A na jednym żółtym płatku jaskra leżała srebrna, błyszcząca kropla. Na pewno została tu po wczorajszym deszczu, ale tego sama nie pamiętała. Patrzyła srebrnym okiem w niebo, widziała jaskółki i motyle, słyszała, jak strumyk dzwoni po kamykach. Wydawało jej się to bardzo przyjemne.–Jak dobrze musi być jaskółkom tam w górze! I motylom, co mogą fruwać z kwiatka na kwiatek. Chciałabym być motylem. Nie! Chciałabym dzwonić i pluskać jak strumyk!Powiedziała to tak głośno, że usłyszała ją wierzba.Wierzba była stara i pamiętała wszystkie wiosny, jakie ją ubierały w zielone liście, i wszystkie zimy, które targały jej włosy. I znała wszystkie melodie strumyka i piosenki letnich deszczy. Poruszyła liśćmi i zaszumiała:–Będziesz tam, gdzie fruwają jaskółki, i fruwać będziesz jak motyle, i zadzwonisz jak strumyk po kamykach. Będziesz blisko i daleko, zobaczysz to, o czym ci się nigdy nie śniło.–Zobaczę –szepnęła kropelka i uczuła, jak mocno grzeje słońce, jak ona sama zmienia się w coś lekkiego i przejrzystego i wędruje w górę. Była teraz wysoko –w puszystym obłoku –widziała z bliska jaskółki fruwające pod niebem.–Prawdę mówiła wierzba –szepnęła mała srebrna kropelka.Przestraszyła się, kiedy wiatr przygnał ciemne chmury. Chmury zabrały biały, puszysty obłok, zamruczały groźnie, zaświeciły błyskawicą. Lunął deszcz. Kropelka uczuła, że leci w dół, że spada, spada prosto do strumyka. Płynęła teraz z wesolutkim pluskiem, mijała w biegu mokre trawy i kwiaty, skakała po kamykach. Znowu przypomniała sobie starą wierzbę.–Prawdę mówiła –zadzwoniła mała kropelka, przeskakując różowy kamyk. –Ale dokąd zawędruję razem ze strumykiem?–Do rzeki, do morza! –odpowiedział czyjś głos blisko na łące. To bociek, który znał i rzeki, i morze, bo zwiedził świat. I strumyk wpadł do rzeki. Kropelka płynęła teraz szeroko rozlaną wodą, aż pewnego dnia zobaczyła mewy i statki.–Morze –szepnęła. –To właśnie jest to, o czym mi się nigdy nie śniło, o czym mówiła stara wierzba. Kropelka kołysała się teraz na falach, biegła szybko, w srebrnej pianie wyrzucała muszelki na piasek, wpadała do małych jezior, które dzieci kopały w piasku. W pogodny dzień patrzyła w niebo, w białe chmurki srebrne od słońca. Marzyła, żeby znowu wędrować. I nie wiadomo kiedy, w gorący dzień –płynęła znowu w lekkim obłoczku. Wiatr pędził go, jak żagiel po morzu, i obłok płynął nad lasami, nad polami i miastem. Mała srebrna kropelka znużyła się wreszcie tą wędrówką.–Albo płynę po niebie, albo z deszczem wędruję na ziemię i znowu słońce zmienia mnie w chmurkę. Chciała o tym powiedzieć jaskółkom, ale jaskółek już nie było. I wiatr dmuchał zimnym oddechem, a z drzew spadały liście.Kropelka płynęła teraz w zimnej, czarnej chmurze, tak niepodobnej do białego, puszystego obłoku. Zobaczyła w dole błyszczącą wstążkę wody.–Strumyk pod wierzbą! –ucieszyła się. –Ach, gdybym znowu mogła spaść z deszczem i pluskać, i skakać po kamykach!I nagle uczuła, żeleci, ale dziwnie cicho –bez deszczowego szumu i plusku. Była biała i lekka. Ucieszyła się.–Fruwam! Więc chyba jestem motylem. I nie tylko ja. Ach, jak nas dużo! Prawdę powiedziała stara wierzba. A stara wierzba potrząsnęła gałązkami, na których nie było już liści. Zaszeleściła:–Jesteś teraz śnieżynką, ale…–Ale co? –zapytała śnieżynka.-Jesteś i tak kropelką wody –powiedziała wierzba.Śnieżynka i tak nie mogła tego zrozumieć.–Przecież nie pluskam już, tylko fruwam i tańczę tak cicho, że mnie nie słyszysz.Ale gałązki wierzby otulał już biały puch, chciało jej się spać, więc szepnęła tylko:–Zobaczysz sama. Niech no tylko zaświeci słońce…

Pytania:

1. Jaka była opowieść starej wierzby?
2. Dlaczego kropelka wody stała się lekka i przezroczysta?
3. Co stało się z puszystym obłoczkiem?
4. Dokąd zawędrowała kropelka?
5. Dlaczego kropelka zaczęła się nudzić?
6. Jak zakończyła się historia kropelki?
7. Czy historia kropelki wody naprawdę się zakończyła? Co było dalej?

Zajęcia plastyczne:
Tęcza (malowanie)
Dzieci tworzą dowolne obrazki przedstawiające tęczę. Mieszają farby by uzyskać podstawowe kolory tęczy.