Ballada o uprzejmym rycerzu – wiersz W. Badalskiej
Rozmowa na temat treści bajki. Dziecko odpowiada na pytania.
1. Z czego słynął rycerz mieszkający za wielką stromą górą?
2. Dlaczego rycerz był mile widzianym gościem na zamku u króla?
3. Jakie zmartwienie miał król?
4. Jak zachowywał się smok?
5. W jaki sposób król zachęcał do zgładzenia smoka?
6. Dlaczego żadnemu śmiałkowi nie udało się pokonać smoka?
7. Kto wreszcie wybrał się do smoka?
8. W jaki sposób grzeczny rycerz rozmawiał ze smokiem? ja
9. Dlaczego smok opuścił jamę pod zamkiem?
10. Jaką nagrodę otrzymał od króla rycerz?
Rodzic dalej pyta…
1. Co to znaczy, że ktoś jest uprzejmy?
2. Jakiego słowa użył rycerz w rozmowie ze smokiem?
3. Czy wypada odmówić, jeżeli ktoś grzecznie prosi?
4. Dlaczego mówimy, że słowo ,,proszę” jest czarodziejskie?
5. W jakich sytuacjach używasz słowa ,,proszę”?
Zabawa z piłką. Rodzic toczy do dziecka piłkę zadając poniższe pytania. Kiedy dziecko odpowie na pytanie toczy piłkę z powrotem do rodzica.
1. Czy mówienie drugiej osobie miłych rzeczy jest uprzejme?
2. Komu chciałbyś/ chciałabyś powiedzieć coś miłego?
3. Jak się czujesz kiedy słyszysz miłe rzeczy?
4. Jak się czujesz kiedy mówisz do kogoś miłe rzeczy?
Zajęcia plastyczne – SMOK
Zadaniem dziecka jest narysowanie smoka wg własnego pomysłu, a następnie wyklejenie go kolorowymi wydzierankami z kolorowanki, kolorowych czasopism lub innych kolorowych papierów jakie znajdzie w domu 😉
Wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIEKUJĘ
Rodzic drukuje lub pisze czytelnie drukowanymi literami na kartce 3 magiczne słowa następnie wyjaśnia dziecku co jest napisane na każdej kartce.
Proszę zadać dziecku pytanie np. Co mówimy kiedy dostaniemy od kogoś prezent? Co mówimy kiedy przez przypadek nadepniemy komuś na nogę? Co mówimy kiedy chcemy coś dostać? itp, itd…. dziecko odpowiadając na pytania wskazuje paluszkiem odpowiedni wyraz i mówi go głośno.
Piękne zwyczaje – wiersz C. Janczarskiego
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:
mówi „dzień dobry”, gdy rano wstaje.
A drzewa, lśniące rosą nad ranem,
szumią „dzień dobry, słonko kochane”.
Gdy słonko chmura zasłoni siwa,
mówi: „przepraszam”, potem odpływa.
Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,
„dziękuję” – szumią trawy i zioła.
Słonko dzień cały po niebie chodzi.
„Dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.
Mrok szary wkoło, trawy i drzewa
„dobranoc” szumią z prawa i lewa.
Rozmowa na temat wiersza?
1. Co robi słonko kiedy rano wstaje?
2. Za co chmurka przeprosiła słonko?
3. Komu i za co podziękowały trawy i zioła?
4. Co powiedziało słonko, kiedy zachodziło?
5. Jak możemy nazwać zachowanie słonka, chmury, drzew i traw?
6. Dlaczego to zachowanie jest grzeczne?
Kochane jeżyki kolejne zadania będą za kilka dni. Od dzisiaj możemy wychodzić do parków i lasów więc dużo spacerujcie z rodzicami i cieszcie się piękną pogodą. Ten czas jest dla nas wszystkich bardzo trudny dlatego bądźcie grzeczne i dobre dla swoich rodziców. Panie nie mogą się z Wami zobaczyć , ale cały czas o Was myślą i czekają na chwilę ponownego zobaczenia. Bądźcie zdrowi i dbajcie o porządek w Waszych zabawkach w domku. Pozdrawiamy serdecznie – pani Karolinka, pani Daria i pani Sabinka 😉