Wtorek 05.05.2020
1.„Strażak”- zabawa dydaktyczne
ZADANIE I „Kiedy wzywamy straż pożarną?”, „Jaki jest numer alarmowy do straży pożarnej?”
¨ Jeżeli zauważycie, że pali się łąka to kogo powinniście wezwać? /strażaków/
¨ Jaki jest numer alarmowy do straży pożarnej? W kopertach macie kartoniki z numerami alarmowymi do straży pożarnej, na pogotowie ratunkowe i na policję. Odszukajcie kartonik z numerem alarmowym do straży pożarnej.
„Zgłoszenia”: rodzic czyta zgłoszenia, a zadaniem dzieci jest podniesienie numeru straży pożarnej wtedy, kiedy zgłoszenie dotyczy sytuacji, w której powinna być wezwana straż pożarna.
– Halo! Tak rozumiem. Małe dziecko weszło na wysokie drzewo i nie może zejść. Już wysyłam pomoc. – Która drużyna powinna wyjechać do wezwania?
– Halo! Mały chłopiec stoi sam na przystanku i płacze. Chyba zgubił się rodzicom. Kogo wzywamy? /Dzieci, które znają numery mogą pokazać numer alarmowy policji/.
– Halo! Na skrzyżowaniu zderzyły się dwa samochody. Kierowcę jednego z pojazdów nie można wyciągnąć, gdyż nie da się otworzyć drzwi.
– Halo! Dziewczynka przewróciła się podczas jazdy rowerem. Nie może się podnieść. Skarży się, że boli ją noga.
– Halo! Została pani okradziona? Już wysyłam pomoc.
– Halo! Nad lasem unosi się gęsty dym.
– Halo! Na drodze doszło do wypadku samochodowego, są ranni.
– Halo! Zepsuł się samochód i cieknie z niego benzyna. Kogo powinnam wezwać?
ZADANIE II „Po czym wspinają się strażacy?”
¨ „Drabina” – układanie drabiny zgodnie z podanym kodem: 1 szczebel musi być w kolorze czerwonym, 2 żółtym, 3 zielonym, 4 niebieskim. Możemy wykorzystać pocięte paski kolorowego papieru
¨ „Na który stopień?” – zabawa matematyczna.
Na przerwę w muzyce dzieci – strażacy ustawiają się na szczeblu wskazanym przez rodzica(mówimy pierwszy, drugi, trzeci, czwarty itd., bądź pokazujemy kartonik z cyfrą. Zabawę powtarzamy tyle razy, ile jest to konieczne.
ZADANIE III „Jaki jest ogień?”
Dzieci stają przy stolikach, na których przyklejone są duże arkusze szarego papieru. W ręce trzymają kredkę w kolorze czerwonym, pomarańczowym lub żółtym.
Rodzic recytując wierszyk demonstruje w jaki sposób dzieci będą rysować ogień.
Straż pożarna szybko mknie,
do pożaru spieszy się.
Wiemy o tym doskonale,
przecież jadą na sygnale
Dzieci wypowiadają tekst rymowanki, rysując jednocześnie w pierwszym i drugim wersie szlaczek – cztery jęzory ognia /każde słowo to jeden ruch ręki/. W III, IV wersie – do każdego „jęzora ognia” dorysowujemy” po 4 kreseczki – „Iskierki” /jedna sylaba odpowiada 1 kresce/. Wierszyk powtarzamy kilkakrotnie przesuwając się o jedno miejsce w bok.
ZADANIE IV „Strażacka orkiestra”
¨ „Polka Trisch Trasch” – improwizacja instrumenlna wg B. Strauss. (instrumenty można zastąpić kuchennymi przyborami)