Gumisie bawią się matematyką

DSC01809

 

Już w zeszłym roku rozpoczęliśmy swoją przygodę z „Dziecięcą matematyką”. Dzięki programowi opracowanemu przez Edytę Gruszczyk-Kolczyńską i Ewę Zielińską nabywamy kompetencje z różnych zakresów matematyki.

 

 

 

DSC01815

W pierwszym miesiącu rozwijaliśmy umiejętność orientacji w przestrzeni – precyzowaliśmy własny punkt widzenia oraz ustalaliśmy relacje „Ja i moje otoczenie”. Wdrażaliśmy się też do przyjmowania punktu widzenia drugiej osoby i wytyczaliśmy kierunki od obranego przedmiotu.

Kolejną umiejętnością, którą kształtujemy i rozwijamy jest odporność emocjonalna i zdolność do wysiłku intelektualnego. Kształtowanie odporności emocjonalnej polega na hartowaniu. Zamiast chronić dziecko przed napięciami, trzeba odpowiednio organizować sytuacje trudne i wyzwalające silne emocje, ale na miarę możliwości dziecka. Doskonale nadają się do tego gry  , a najlepiej te stworzone przez same dzieci. Uczymy się więc konstruować gry planszowe, by dzięki nim rozwijać czynności intelektualne i umiejętności tak potrzebne, zwłaszcza na lekcjach matematyki w szkole.

DSC01823

 

To co najważniejsze w naszej zabawie z matematyką, to to, że osobiście gromadzimy doświadczenia, sami doświadczamy i ćwiczymy  oraz mamy okazję do nazywania osobistych doświadczeń. Nie uczymy się „na siłę”, a cały proces uczenia się przebiega w radosnej atmosferze, co powoduje, że po zakończonych zajęciach często sami inicjujemy zabawy.

 

 

01.10.2014 BMG


1. „Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych.” Edyta Gruszczyk-Kolczyńska i Ewa Zielińska, WSiP Warszawa 2000.