Drodzy Rodzice tym razem będą nam potrzebne:
kosz z różnymi produktami spożywczymi, dwa obrazki przedstawiające smutną i uśmiechniętą buźkę (można je bardzo szybko narysować flamastrem) , szmaciana lalka Petronelka która będzie bohaterką naszych zajęć (może być też pluszowy miś lub inna zabawka)
Zaczynamy zabawę dydaktyczną
LALKA MÓWI:
Dzień dobry, mam na imię Petronelka. Bardzo lubię jeść, ale czasem boli mnie brzuszek i nie wiem dlaczego. Dzisiaj rano też trochę mnie bolał, choć zjadłam śniadanie. Było bardzo smaczne.
RODZIC ZWRACA SIĘ DO LALKI:
Opowiedz nam Petronelko, co zjadłaś na śniadanie.
LALKA ODPOWIADA:
Zjadłam całą paczkę pysznych chipsów i batonik czekoladowy. Wypiłam też szklankę oranżady. No sami powiedzcie, czy może boleć mnie brzuszek z głodu.
Dzieci mają teraz okazję do wypowiadania się. Mówią, dlaczego Petronelka źle się czuje po śniadaniu. Wymieniają produkty, które same jadły na poranny posiłek.
Teraz przechodzimy do kosza z produktami i proponujemy rozdzielić je na dwie tace według zasady:
a) te, które powinniśmy spożywać na co dzień, po zjedzeniu, których brzuszek jest zadowolony (tacę oznaczamy buźką z uśmiechem)
b) te, które możemy jeść tylko czasami, bo gdy jemy je zbyt często, brzuszek jet smutny (tacę oznaczamy smutną miną).
Dzieci grupują produkty:
WESOŁA BUŹKA: płatki kukurydziane, jabłko banan, winogrona,kapusta, marchewka, mleko, ser biały, jogurt, sok owocowy
SMUTNA BUŹKA: czekolada, baton czekoladowy, chipsy, wafelki, lizaki, cukierki, ciastko, sernik, coca-cola
Następnie możemy przeprowadzić rozmowę z dziećmi na temat zdrowego odżywiania się. Wspólnie z dziećmi ustalamy pewne zasady:
- Trzeba jeść posiłki regularnie – kilka razy dziennie o tych samych porach.
Dzieci wymieniają pory i posiłki: rano – śniadanie, w południe – obiad, po południu – podwieczorek, wieczorem kolacja
- Jemy w spokoju
Dzieci wyjaśniają , że jeżeli rozmawiamy w trakcie spożywania posiłku, możemy się zakrztusić, a przed połknięciem tylko dokładnie pogryźć jedzenie.
- Należy spożywać potrawy lekkostrawne, zwłaszcza na kolację
Dzieci wyjaśniają, że nie należy jeść frytek, hamburgerów i innych ciężkich potraw, ale trzeba zjadać owoce, warzywa i zupy itp.
Następnie możemy zaproponować dziecku ułożenie kolorowego jadłospisu na najbliższe dni. Potrzebny nam będzie duży karton podzielony na trzy części, dzieci układają jadłospis wybierając obrazki lub rysując zdrowe produkty,np:
cz. I śniadanie – mleko, płatki kukurydziane, chleb, sałata, papryka, wędlina, jabłko
cz. II obiad – zupa jarzynowa, ryż, klopsiki z kurczaka
cz. III podwieczorek – budyń czekoladowy, dwa biszkopty, banan itp
Zagadki dla chętnych:
Cała pomarańczowa, smaczna i dla ząbków bardzo zdrowa (marchewka)
Te świderki i muszelki zastępują kartofelki (makaron)
Gdy chleb nim posmarujesz kanapka lepiej ci smakuje (masło)
Co to za napój biały do płatów kukurydzianych doskonały (mleko)
Posłuchajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=1bmJ4Zlj_B4&vl=pl
Zachęcamy również do wspólnego przygotowania zabawnych, kolorowych ale przede wszystkim zdrowych kanapek. Kilka ciekawych przykładów w linku poniżej
Panie przesyłają buziaki dla wszystkich Jeżyków oraz pozdrowienia dla Rodziców 🙂