KOLOROWY JADŁOSPIS – ZABAWY DYDAKTYCZNE

Drodzy Rodzice tym razem będą nam potrzebne:

kosz z różnymi produktami spożywczymi, dwa obrazki przedstawiające smutną i uśmiechniętą buźkę (można je bardzo szybko narysować flamastrem) , szmaciana lalka Petronelka która będzie bohaterką naszych zajęć (może być też pluszowy miś lub inna zabawka)

Zaczynamy zabawę dydaktyczną

LALKA MÓWI:

Dzień dobry, mam na imię Petronelka. Bardzo lubię jeść, ale czasem boli mnie brzuszek i nie wiem dlaczego. Dzisiaj rano też trochę mnie bolał, choć zjadłam śniadanie. Było bardzo smaczne.

RODZIC ZWRACA SIĘ DO LALKI:

Opowiedz nam Petronelko, co zjadłaś na śniadanie.

LALKA ODPOWIADA:

Zjadłam całą paczkę pysznych chipsów i batonik czekoladowy. Wypiłam też szklankę oranżady. No sami powiedzcie, czy może boleć mnie brzuszek z głodu.

Dzieci mają teraz okazję do wypowiadania się. Mówią, dlaczego Petronelka źle się czuje po śniadaniu. Wymieniają produkty, które same jadły na poranny posiłek.

Teraz przechodzimy do kosza z produktami i proponujemy rozdzielić je na dwie tace według zasady:

a) te, które powinniśmy spożywać na co dzień, po zjedzeniu, których brzuszek jest zadowolony (tacę oznaczamy buźką z uśmiechem)

b) te, które możemy jeść tylko czasami, bo gdy jemy je zbyt często, brzuszek jet smutny (tacę oznaczamy smutną miną).

Dzieci grupują produkty:

WESOŁA BUŹKA: płatki kukurydziane, jabłko banan, winogrona,kapusta, marchewka, mleko, ser biały, jogurt, sok owocowy

SMUTNA BUŹKA: czekolada, baton czekoladowy, chipsy, wafelki, lizaki, cukierki, ciastko, sernik, coca-cola

Następnie możemy przeprowadzić rozmowę z dziećmi na temat zdrowego odżywiania się. Wspólnie z dziećmi ustalamy pewne zasady:

  • Trzeba jeść posiłki regularnie – kilka razy dziennie o tych samych porach.

Dzieci wymieniają pory i posiłki: rano – śniadanie, w południe – obiad, po południu – podwieczorek, wieczorem kolacja

  • Jemy w spokoju

Dzieci wyjaśniają , że jeżeli rozmawiamy w trakcie spożywania posiłku, możemy się zakrztusić, a przed połknięciem tylko dokładnie pogryźć jedzenie.

  • Należy spożywać potrawy lekkostrawne, zwłaszcza na kolację

Dzieci wyjaśniają, że nie należy jeść frytek, hamburgerów i innych ciężkich potraw, ale trzeba zjadać owoce, warzywa i zupy itp.

Następnie możemy zaproponować dziecku ułożenie kolorowego jadłospisu  na najbliższe dni. Potrzebny nam będzie duży karton podzielony na trzy części, dzieci układają jadłospis wybierając obrazki lub rysując zdrowe produkty,np:

cz. I śniadanie – mleko, płatki kukurydziane, chleb, sałata, papryka, wędlina, jabłko

cz. II obiad – zupa jarzynowa, ryż, klopsiki z kurczaka

cz. III podwieczorek – budyń czekoladowy, dwa biszkopty, banan itp

Zagadki dla chętnych:

Cała pomarańczowa, smaczna i dla ząbków bardzo zdrowa (marchewka)

Te świderki i muszelki zastępują kartofelki (makaron)

Gdy chleb nim posmarujesz kanapka lepiej ci smakuje (masło)

Co to za napój biały do płatów kukurydzianych doskonały (mleko)

Posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=1bmJ4Zlj_B4&vl=pl

Zachęcamy również do wspólnego przygotowania zabawnych, kolorowych ale przede wszystkim zdrowych kanapek. Kilka ciekawych przykładów w linku poniżej

 

 

https://www.ofeminin.pl/dziecko/mam-dziecko/kolorowe-kanapki-dla-dzieci-top-7-przepisow-na-kanapkowe-cuda/tcxs5y6

Panie przesyłają buziaki dla wszystkich Jeżyków oraz pozdrowienia dla Rodziców 🙂