Piątek 24.24.2020
1. Zabawy z wodą – zabawy dydaktyczne.
Czytamy dzieciom poniższą zagadkę.
Lubią ją kwiaty, lubią ją drzewa, gdy jej kroplę łyknie ptak – radośniej śpiewa.Tobie służy do kąpieli, służy i do picia, gdyby jej zabrakło, na Ziemi nie byłoby życia. (woda) Wszyscy lubimy chlapać się w wodzie, pić ją gdy jesteśmy spragnieni. Opowiedzcie, jaka jest woda – jak wygląda i jak smakuje.Dzieci swobodnie wypowiadają się. Dajemy dzieciom do obserwacji i do wypicia trochę wody. Dzieci opisują jaki ma kolor, jaki ma smak, oraz jaki ma zapach.
Teraz przystąpimy do zabawy z wodą:
- Rodzic włącza czajnik elektryczny – dzieci obserwują i dzielą się spostrzeżeniami (najpierw woda zaczęła bulgotać i do góry unosiło się coraz więcej pary, aż woda bardzo mocno parowała. Wniosek: Ogrzana woda zamienia się w parę i się unosi.
- Rodzic nalewa gorącą wodę do kilku szklanek i nakrywa je spodkami, na spodkach układa kostki lodu. Dzieci zdejmują spodek i trzymają go nad bibułą – ze spodka opadają na bibułę kropelki. Wniosek: Unosząca się para wodna zatrzymała na spodku. Lód ochłodził parę, która zamieniła się w kropelki wody.
- Rodzic ustawia (możliwe największą) miskę z wodą, a obok przedmioty, np.: talerzyk styropianowy, kawałek kory, łyżkę, talerzyk szklany – dzieci sprawdzają ciężar przedmiotów: lekkie ( talerzyk styropianowy, kora), i ciężkie ( łyżka, talerzyk szklany). Dziecko wkłada przedmioty do miski z wodą i obserwuję co się z nimi dzieje po czym opowiada co stało się z przedmiotami. Wniosek: Ciężkie przedmioty opadły na dno miski, lekkie pływają – unoszą się na powierzchni wody.
- Rodzic przygotowuje 4 szklanki i różne produkty ( sól, cukier, proszek do prania, kasza). Dziecko wsypuje produkty do wody, mieszają łyżką i odstawiają szklanki przy odpowiednich produktach. Dzieci opowiadają co stało się z wodą. Wnioski: – cukier rozpuścił się, a woda wygląda tak samo, – sól rozpuściła się, a woda wygląda tak samo, – kasza opadła na dno, a woda jest mętna, – proszek rozpuścił się, a na wodzie powstała piana, woda jest „biaława”. Proponujemy dziecku aby spróbowały wody, która nie zmieniła zabarwienia, żeby sprawdzić czy coś się zmieniło. Dzieci próbują łyżką i określają smak. Wniosek: Woda w której rozpuścił się cukier jest słodka, Woda w której rozpuściła się sól, jest słona.
Powtarzamy układ taneczny „Taniec parasolek”
Dalsza część doświadczeń z wodą:
- Rodzic ustawia 4 naczynia szklane różnego kształtu wypełnione tą samą ilością wody. Prosimy dziecko, aby opowiedziało w którym naczyniu jest najwięcej wody, a w którym najmniej. Rodzic przelewa wodę z naczyń do szklanek tej samej wielkości, a dziecko opowiada co zaobserwowało – określają ilość wody w szklankach ( wody jest tyle samo w każdej szklance) Wniosek: Woda przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje. Rodzic ponownie przelewa wodę ze szklanek do naczyń. Zaznacza poziom wody i ustawia naczynia od najniższego do najwyższego poziomu wody. Wniosek: Woda nie ma kształtu. Poziom wody w naczyniach różnego kształtu nie pozwala nam określić, gdzie jest jej więcej , a gdzie mniej.
- Rodzic ustawia 4 słoiki z wodą i kładzie bibułę w 4 kolorach. Dziecko wrzuca bibułę do słoików i mocno miesza łyżką. Dziecko swobodnie opowiada o zaobserwowanym zjawisku. Wniosek: Woda zmieniła kolor. Wodę możemy zabarwić
- Pytamy dziecka czy każdą wodę można pić. Dziecko wyraża swoją opinie. Rodzic wsypuje do słoika piasek i miesza, prosi aby dziecko opowiedziało jaka jest teraz woda: Woda zrobiła się mętna i brudna. Rodzic przelewa do drugiego słoika wodę z piaskiem przez lejek ( może być małe gęste sitko) wyłożony warstwą gazy. Dziecko opowiada co stało się z wodą. Wniosek: Woda oczyściła się, brud został na gazie. Podsumowanie: Taki sposób oczyszczania wody nazywamy filtrowaniem. dla otrzymania czystej wody ludzie budują specjalne urządzenia – są to oczyszczalnie.
Link do filmiku o przebiegu wody w przyrodzie: https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ