Misiaki

Przebieg: „Dbamy o nasze środowisko” – słuchanie opowiadania
B. Koronkiewicz.

Pani w przedszkolu dzisiaj nam mówiła, że powinniśmy wszyscy dbać o nasze środowisko. Jutro będziemy rozmawiać, jak można to robić, a ja nic na ten temat nie wiem – powiedział Tomek przy kolacji. – Jak to nic nie wiesz? – zdziwiła się mama. Przecież my zawsze staramy się postępować zgodnie z zasadami ekologii. – a co to znaczy? – to znaczy, że robimy wszystko, aby dbać o Ziemię. – na przykład? – na przykład segregujemy śmieci. Oddzielnie wyrzucamy makulaturę, oddzielnie szkło, plastiki, odpady zielone. Nie należy marnować tego, co da się powtórnie przetworzyć. – a oddzielnie elektrośmieci – wtrącił tata. – Żeby nie zaśmiecały nam planety, trzeba je specjalnie utylizować. – to dlatego w sklepach są pojemniki na stare baterie, a w aptekach na lekarstwa? Żeby ich nie mieszać z innymi śmieciami? – spytał Tomek. – No właśnie. – Używamy też ekologicznych toreb – powiedziała mama. – i oszczędzamy wodę – dodała Małgosia, starsza siostra Tomka. Dlatego Ci mówiłam, żebyś ją zakręcał, jak myjesz zęby, bo masz już wodę w kubeczku. – Ale dlaczego mamy oszczędzać wodę, przecież jest jej dużo – zastanowił się Tomek. – My mamy dużo, ale jest wiele miejsc na Ziemi, gdzie jej brakuje. Nie można marnować wody bez potrzeby. – Żywności też nie można marnować. Trzeba kupować tyle, ile się zje i nakładać na talerz też tyle, ile dasz radę zjeść. Zobacz, nie ruszyłeś jeszcze swojej porcji – zwróciła uwagę mama – a jedzenia nie można wyrzucać. – Tak, tak, wiem, że jedzenia też brakuje na świecie. Zagadałem się, ale zaraz zjem, bo jest pyszne – powiedział Tomek i zabrał się za swoją kolację. – Najważniejsze, że już wiem, co jutro powiem w przedszkolu. – i pamiętaj o gaszeniu światła, gdy wychodzisz ze swojego pokoju, bo energię też trzeba oszczędzać – uśmiechnął się tata. – Myślę, że jak wszystkie dzieci we wszystkich przedszkolach nauczą się dbać o swoje najbliższe środowisko, to nasza planeta będzie piękna, zielona i przyjazna swoim mieszkańcom jeszcze przez wiele, wiele lat.

Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie.
– o czym dzieci z grupy Tomka będą rozmawiać na zajęciach?
– Jakich zasad przestrzega rodzina Tomka?
– Jak należy postępować ze śmieciami?
– co to są elektrośmieci?
– co należy oszczędzać?
– Kogo można nazwać przyjacielem Ziemi?

Można pobrać kolorowankę i wykonać „Ziemię” według własnego pomysłu

https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-ziemia-nasza-planeta.html